بازی

نوشته   تیم محتوای رایان‌برتر     ۰۴ اسفند ۱۳۹۵    در مورد وبلاگ


بازی

 بازی و سرگرمی عنصر جدایی ناپذیر زندگی بشر است و امروزه با ظهور تکنولوژی شکل جدیدی به خود گرفته است طرفداران بازی های رایانه ای بازی های ویدیویی و بازی های گوشی های هوشمند روز به روز در حال افزایش هستند و سود حاصل از صنعت بازی با رشد بی سابقه ای در حال افزایش است و 3برابر صنعت فیلم سازی تولید درآمد دارد. به نظر میرسد بازی های مدرن چیزهایی فراتر ار بازی هستند و اشتیاق شدیدی در افراد ایجاد میکنند در حال حاضر در سراسر دنیا افراد 2میلیارد ساعت در هفته مشغول بازی های آنلاین هستند . 
وقتی درباره ساعت های زیاد بازی کردن صحبت میشود خیلی ها از آن بعنوان یک پدیده منفی یاد میکنند که جلوی رشد پیشرفت و کارهای مفید را میگیرد .بازی های ویدیویی به عنوان یک سرگرمی که خروجی مفیدی ندارند و آسیب فیزیکی و روانی هم بدنبال دارند توضیح داده میشوند . بازی کردن طولانی و بدون تحرک موجب آسیب فیزیکی به ستون فقرات و مشکلات بدنی میشود و مواردی از بازی اعتیادگونه افراد گزارش شده به طوریکه درباره قرار دادن قماربازی اینترنتی به عنوان یک اختلال در کتب روانپزشکی بحث های جدی وجود دارد. واضح است که دنیای مدرن امروز شیوه زندگی ما و نحوه ارتباطات ما را تحت تاثیر قرار داده است و مشخصا این تاثیرات باید به نحو مناسبی بررسی شوند اما جنبه دیگری که در این مطلب میتوان به آن پرداخت اشاره به این واقعیت دارد که افراد زیادی زمان های واقعی زیادی را در این دنیاهای مجازی میگذرانند و این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است یک اینکه چه چیز در این دنیاهای مجازی تا این حد جذاب و اغوا کننده است؟ ودوم اینکه آیا میتوان ازین جذابیت ها برای پیشبرد اهدافمان در زمینه های آموزشی بازاریابی یا استفاده بهینه از منابع انسانی در محیط کار استفاده کرد؟
در بازی های پر طرفدار دنیا ویژگی های زیر را میتوان یافت:
اهدافی مشخص و واضح وجود دارند که در سطوح مختلف و متناسب با توانایی فرد ارائه میشود.موارد ارائه شده نه بسیار دشوار هستند که فرد را از ادامه بازی مایوس کنند و نه آنقدر ساده هستند که شوقی را در فرد ایجاد نکنند.تکالیفی که افراد میدانند با تلاش مناسب حتما به نتیجه خواهند رسید بیشترین انگیزه را برای درگیر شدن با تکالیف در پی دارند.
در محیط این بازی ها هیچ تلاشی بدون پاداش باقی نمیماند.در مسیر رسیدن فرد به هدف اصلی بازی تلاش های بازیکن بدون پاسخ باقی نمیماند و همیشه پیامی مبنی بر نزدیک یا دور شدن از هدف به بازیکن ارائه میشود.افراد بطور مستقیم نتیجه فعالیتشان را میبینند و این صراحت افراد را به ادامه تلاش برای رسیدن به هدف ترغیب میکند.
در فضای مجازی افراد بطور داوطلبانه به تازه واردها کمک میکنند و در فضای آنلاین بازی ها اطلاعات و ابزارهایی در اختیار هم قرار میدهند احساس تعلق به یک جامعه از افرادی که قوانین بازی را پذیرفته اند و همه باهم برای هدف مشترکی تلاش میکنند باعث وفاداری زیاد بازیکنان به هم میشود.
اگر ما در محیط کار محیط آموزش و یا محیط کسب و کارمان بتوانیم فضایی منطبق بر بافت موجود و این ویژگی ها خلق کنیم دنیای واقعی جذابتری خلق کردیم و میتوان امیدوار بود افراد با میل بیشتری در این محیط ها حضور یابند.

ارغوان سعیدان



مطالب مرتبط